Liebherr LG 1750 - BMS

Deze Liebherr LG 1750 van BMS werd in het voorjaar van 2012 gebruikt om een test uit te voeren bij een windmolen.

De tray met 250 ton superlift ballast, alleen nodig om de lange hoofdmast zodadelijk op te trekken.

Aan de bovenwagen hing 220 ton ballast, 200 ton in de vorm van 12,5 tons blokken hangend in stoelen van elk 10 ton.

Als hulpkraan werd een Liebherr LTM 1150-6.1 van Van Marwijk gebruikt.

Het blauw is niet de originele kleur van BMS, dat hoofdzakelijk groen en wit voert. De vorige eigenaar van de kraan was het Spaanse bedrijf Transbiaga. BMS heeft ook een 1750 in haar eigen kleuren.

De enorme 8 assige onderwagen. Met 4 stempels weegt dat 96 ton. Als onderwagen motor wordt een 8 cilinder Liebherr diesel motor gebruikt met 680 pk. De bovenwagen wordt vervoerd per vrachtwagen.

Omdat de kraan opgebouwd werd met derrick giek, moet de onderwagen half gestempelt (12 x 12 meter) staan. Dit omdat het moment op de stempels te groot wordt door de superlift ballast dat maximaal 400 ton weegt. Uitgeschoven is de stempelbasis 16 x 16 meter.

De kraan werd opgebouwd in SL7 DHS uitvoering, dat is de uitvoering in superlift en de hoofdmast alleen uit hoofdmast delen en het windmolen puntstuk ("snavel"). Bij andere uitvoeringen verjongt de hoofdmast naar jibdelen.

De kraan wordt opgebouwd met 119 meter hoofdmast en 6 meter windmolen snavel.

Enkele dagen later als de kraan opgesteld is worden er diverse tests doorgevoerd met een bladgeleidings systeem.

Dit systeem werd getest door Siemens. Zoals zichtbaar kunnen windmolen wieken in de klem gedraait worden. Met dit systeem kunnen windmolen wieken per stuk gemonteerd worden in plaats van de hele ster in een keer. Bij Siemens molens kan de naaf niet gedraait worden zoals andere fabrikanten dat wel kunnen.

Parallel langs de hoofdmast zijn twee draden gespannen waar het bladgeleidingsysteem aan vast is gemonteerd. Een ander groot voordeel is dat met dit systeem hogere windsnelheden toegestaan zijn tijdens het hijsen.

Terug naar het Liebherr menu