Liebherr LR 13000 - Mammoet

De grootste Liebherr rupskraan ooit gebouwd is deze Liebherr LR 13000 met een hijsvermogen van maximaal 3000 ton op 12 meter. Het eerste exemplaar werd aan Mammoet uit Schiedam (NL) verkocht, de tweede aan een Chinees bedrijf, de derde aan ESEASA uit Mexico en de vierde heeft momenteel nog geen eigenaar.

De tweede inzet van de kraan van Mammoet vond plaats in Bremerhaven (DE), hier moesten bij een scheepsbouwer vier zware hijsen doorgevoerd worden. Het was de eerste keer dat de kraan met P-boom (dubbele giek) ingezet werd, hiervoor werd hij in USA met hoofdmast en beweegbare jib ingezet.

Helaas ontbreekt in vele gevallen vergelijkingsmaterieel om de dimensies van de kraan te laten zien. De draaikrans heeft een diameter van 4,5 meter en werd door Liebherr Components uit Bibrach (DE) gebouwd. Alleen al de draaikrans met aandrijfwerk weegt al 36 ton.

De ballastblokken zijn grotendeels uit beton en hebben voor een eenvoudig transport de afmetingen van een 20' container en een gewicht van 25 ton. De totale bovenwagenballast weegt 400 ton incl. de twee draagbalken van elk 25 ton. De draairadius is 16,4 meter.

Een rups is 21,9 meter lang, 2,4 meter breed en 3,84 meter hoog. Voor het transport moeten de rupsdragers gedeeld worden en worde de rupsschakels ook gedeeld. Samengebouwd weegt een rups 213 ton. De onderwagen is 16,4 meter breed.

De grote en ruime cabine wordt ook gebruikt op de LR 11350 en diverse havenkranen van Liebherr.

Hier werden nog een paar voorbereidingen voor het hijsen getroffen, de derrick ballast is nog niet aangekoppeld. Goed is hier te zien dat de aandrijfmotoren van de rupsen niet op de kleppen hoeven te staan omdat het geen deel uitmaakt van de dragende constructie.

Nieuw en inovatief bij deze kraan is de Powerboom. Direct na het broekstuk splitst de giek in twee parallel van elkaar lopende gieken die later weer met elkaar worden verbonden. Bij Powerboom worden de giekdelen van de beweegbare jib, om 90 graden verdraaid, gebruikt als hoofdmast en worden de originele hoofdmast delen e.v.t. gebruikt als beweegbare jib. Het voordeel van dit systeem is een kraan die op kortere vluchten ongelovelijk sterk wordt (tot 50% meer capaciteit t.o.v. enkele hoofdmast), maar op grotere vlucht weer heel veel capaciteit inlevert door het hoge gewicht van de giek. De Powerboom wordt ook toegepast bij de LR 11000 en 11350.

De onderwagen van de kraan wordt opgebouwd uit een centrale pot van 58 ton met haaks daarop gemonteerd twee dwarsdragers van elk 58 ton. De bovenwagen is opgebouwd uit een voor- en achterstuk van resp. 68 en 55 ton zwaar, de cabine (3 ton), het motorhuis (met 2x Liebherr V8 dieselmotor met 680 pk) (33 ton), twee lieren (reeptrek 61,7 ton) van elk 53 ton, A-frame (72 ton) en de ballast van 400 ton. Voor de montage van de kraan werden 12 dagen gebruikt.

De kraan heeft een A-frame als enigste Liebherr LR-kraan omdat de kraan altijd ingezet moet worden met derrickmast.

De volgende dag was het tijd voor actie. De klus is het hijsen en monteren van vier jack-up legs voor een nieuw kraanschip. Als staartkraan is drijvende bok Matador 3 uit Dordrecht (NL) gekomen, dit is een 1.800 tons bok.

De jack-up legs wegen zo'n 940 ton. Met een lasthaak en aanslagmiddel van totaal 65 ton zal de LR 13000 straks meer dan 1000 ton hijsen!

De lengte van een jack-up leg is ongeveer 87 meter, de LR 13000 is met een ongeveer 130 meter lange hoofdmast opgebouwd, de derrick giek is 54 meter lang.

Als hulpkraan tijdens de klus en tijdens de montage werd een Terex CC 2400-1 ingezet, een 400 tonner. Het eerste been zal door het kraanhuis gemonteerd gaan worden en was daarom het meest uitdagend om te monteren. Hier hangt nu ongeveer 1.000 ton in de kraan!

Meer dan 600 ton derrick ballast hangt aan de derrick giek. De tegenradius is maximaal 33,4 meter.

De volgende dag was het tweede been aan de beurt, wederom is de Matador 3 ter plaatse.

Deze kon aan de andere kant van het kraanschip gemonteerd worden. Het losmaken van de verbindung tussen aanslagmiddel en jack-up leg gebeurd met een afstandsbediening. In de volgende dagen werden de twee laatste benen gemonteerd, hier was ik niet meer bij.

Terug naar het Liebherr menu