Liebherr LR 1750 - Sarens

De montage van een Liebherr LR 1750 op een windmolenproject. De onderbouw is inmiddels al gereed.

Als hulpkraan wordt een Sennebogen 5500 van Sarens gebruikt. Hier wordt het hydraulische superlift frame gemonteerd.

Het is een gebruikte van Gruas Sierra uit Spanje.

De derrick giek van 31,5 meter lang wordt samengesteld uit een broekstuk, giekstuk en kopstuk.

Hier wordt de giek ingehangen door de Liebherr LR 1300 van Sarens.

Het verstelwerk voor de hoofdmast is in de derrickgiek gemaakt. De verstellier zit in het broekstuk. Hier wordt het schijvennest aan de kop vastgemaakt.

Aan het onderste schijvennest is een stuk ballast gemaakt zodat er genoeg spanning op de kabels blijft bij het op- en aflieren.

De bovenwagen ballast wordt verzwaard naar 220 ton. In elke stoel (10 ton) komen 8 blokken van 12,5 ton.

Begonnen wordt aan de hoofdmast, aan het broekstuk wordt een 7 meter sectie bevestigd.

En na een 12 meter stuk, nogmaals een 7 meter stuk.

De volgende dag, nog in alle vroegte wordt direct verder gegaan. Hier wordt nogmaals een 12 meter stuk bevestigd.

Na nog een 12 meter giekstuk volgt het kopstuk. De hoofdmast is daarmee 77 meter lang.

Als de hoofdmast in elkaar gezet is wordt de derrickgiek vastgemaakt aan het broekstuk.

En de LR 1300 aan het voorstuk. In tandem hijsen de kranen nu de derrickgiek op...

... om vervolgens de hoofdmast aan de bovenwagen vast te kunnen maken.

De kraan is 10,3 meter breed. Er is in totaal 75 ton centrale ballast op de kraan gelegd.

Als de tuien naar de hoofdmastkop verbonden zijn met het schijvennest aan de derrickgiek, wordt de derrickgiek achterover getrokken. Dat gebeurd door gelijktijdig de derrickgiek op te toppen en de hoofdmast af te toppen.

Het inscheren van de 215 tons hijshaak op 8 draden.

In deze opstelling zou de kraan nog enkele ringen van de windmolen (in de achtergrond) opbouwen, die ringen wegen tussen de 120 en 95 ton.

Na anderhalve dag hard werken staat de kraan opgesteld met 77 meter hoofdmast en 31,5 meter derrickgiek.

Enkele dagen later moet de hoofdmast al langer gemaakt worden. Hier wordt de kraan opgebouwd in SL7DHS uitvoering met 140 meter hoofdmast en 6 meter windmolensnavel.

Om de hoofdmast op te toppen is 209 ton ballast op de tray (zelf 13,5 ton) benodigd.

De 215 tons hijshaak wordt eveneens gebruikt over de windmolensnavel.

Bij het optoppen van de mast is de buiging enorm.

De superlift ballast is uitgerukt op 18 meter radius.

De hoofdmast zou zelfs nog eens verlengt kunnen worden met 7 meter naar 147 meter hoofdmast en 6 meter jib.

In deze opstelling heeft de kraan nog 93 ton hijsvermogen op 20 meter radius, genoeg om de windmolentoren af te bouwen.


Deel 2

De Liebherr LR 1750 van Sarens bij de bouw van een windmolen toren.

Voor de eerste fase was de kraan opgebouwd met 77 meter hoofdmast, in die configuratie konden nog een aantal zware ringen gehesen worden. De ring die hier wordt gehesen weegt ongeveer 86 ton.

Enkele dagen later was de hoofdmast verlengd naar 140 + 6 meter. De kraan is een gebruikte van Gruas Sierra uit Spanje.

Het is een 750 tons kraan.

Tussen de rupsen in wordt aan beide kanten 37,5 ton ballast gebruikt als centrale ballast, 75 ton in totaal.

De rupsen wegen per stuk 44 ton en worden door de kraan zelf gemonteerd aan de onderwagen. De lengte is 11,9 meter, de breedte 1,5 meter en de hoogte 2,13 meter.

Hier wordt het al wat drukker op de bouwplaats, naast de 1750 wordt een Terex CC 2800-1 opgebouwd omdat de 1750 een ander werk heeft.

Aan de bovenwagen hangt 220 ton ballast. Daar kan nog 25 ton aan toegevoegd worden.

In de achtergrond wordt de ballasttray vol gestapeld met ballast dat benodigd is om de giek te strijken. Om de 146 meter lange giek te strijken is 250 ton superlift ballast benodigd.

Het strijken van de lange giek is een bijzonder fraai aanzicht.

Terug naar het Liebherr menu