Liebherr LR 1400/2 - Wagenborg Nedlift

De Liebherr LR 1400/2 van Wagenborg Nedlift werd kort ingezet bij de uitbreiding van De Grolsch Veste in Enschede (NL).

Opgebouwd als 300 tonner met 95 ton ballast.

Met in de achtergrond de FAUN ATF 50G-3 van P&K.

Opgebouwd met 35 meter hoofdmast en 42 meter beweegbare jib.

Deze kraan heeft alleen de vakwerksprenkels, er is ook een set lichtere (en dichte) sprenkels beschikbaar voor de LR 1400/2. De kraan wordt dan met een lichtere beweegbare jib opgebouwd.

Imposant gezicht, de 10,4 meter lange rupsen die een gewicht hebben van 27,7 ton per stuk.

De 95 ton kan uitgebreid worden naar 135 ton ballast. De cilinders tussen de ballast worden gebruikt voor het superlift frame.

Van bovenaf zijn de lieren in de bovenwagen zichtbaar, alleen de voorste hijslier werd gebruikt. De reeptrek is 12,5 ton.

De kraan moest prefab en staalelementen plaatsen die uit het bereik van de andere rupskraan lagen.

Hier wordt een dakspant van 19 ton gehesen.

De andere kraan was de Liebherr LR 1300 van Van Marwijk die niet in de linkerhoek kon komen vanwege een sloot.


Deel 2

De Liebherr LR 1400/2 van Wagenborg Nedlift werd ingezet bij de sluizen van Eefde nadat daar een sluisdeur naar beneden was gevallen.

Met de kraan werd tijdelijk de sluisdeur omhoog en omlaag gehesen zodat het scheepvaart verkeer door kon gaan. Wagenborg had voor deze klus een zeer mooie oplossing bedacht.

De LR 1400/2 stond in superlift (28 meter lang) en met superlift ballast, ongeveer 180 ton. Maximaal is 260 ton mogelijk.

Opgebouwd met een hoofdmast van 63 meter lang. Rondom het sluisgebouw was (eveneens door Wagenborg) een portaal gebouwd waarin de sluisdeur van 95 ton werd opgehangen tijdens het passeren van schepen.

De maximale superlift radius is 17,4 meter. Bij deze klus bleef de superlift ballast aan de grond, de kraan hoefde de sluisdeur alleen maar te hijsen en te laten zakken. 24 uur per dag.

De onderwagen is 8,7 meter breed en 10,4 meter lang. De centrale ballast weegt 43 ton.

De 250 tons hijshaak was ingeschoren op 12 draden, goed voor 137 ton hijsvermogen (indien de radius dat toelaat).

De opgehesen sluisdeur wordt tijdens het passeren van de boot opgehangen aan het portaal om het gebouw heen. Dit was een wens van de klant om de veiligheid te vergroten, men mag zich immers nooit bevinden onder een hangende last in de kraan.

Terug naar het Liebherr menu